Wpływ Społeczny
W CEMEX Polska zdajemy sobie sprawę z wyzwań społecznych, z którymi mierzymy się dziś w Polsce i na świecie. Rozumiemy, że wzrost naszej firmy jest bezpośrednio związany z rozwojem społeczności lokalnych, w których prowadzimy działalność biznesową. Dlatego też w ramach naszej Strategii Wpływu Społecznego oraz Modelu Zrównoważonego Rozwoju CEMEX, budujemy solidne, konstruktywne oraz proaktywne relacje społeczne. Prowadzimy regularny dialog z naszymi sąsiadami, wsłuchując się w ich potrzeby i oczekiwania, a następnie wspólnie opracowujemy i wdrażamy rozwiązania oraz projekty służące rozwojowi lokalnych społeczności.
W CEMEX Polska zdajemy sobie sprawę z wyzwań społecznych, z którymi mierzymy się dziś w Polsce i na świecie. Rozumiemy, że wzrost naszej firmy jest bezpośrednio związany z rozwojem społeczności lokalnych, w których prowadzimy działalność biznesową. Dlatego też w ramach naszej Strategii Wpływu Społecznego oraz Modelu Zrównoważonego Rozwoju CEMEX, budujemy solidne, konstruktywne oraz proaktywne relacje społeczne. Prowadzimy regularny dialog z naszymi sąsiadami, wsłuchując się w ich potrzeby i oczekiwania, a następnie wspólnie opracowujemy i wdrażamy rozwiązania oraz projekty służące rozwojowi lokalnych społeczności.
Strategia Wpływu Społecznego CEMEX
Wierzymy, że Strategia Wpływu Społecznego CEMEX pozwala nam w jak największym stopniu ustrukturyzować podejście do zaangażowania interesariuszy. Oparta na wspólnych wartościach, ma na celu nie tylko przewidywanie ryzyk biznesowych i minimalizowanie ich skutków, ale koncentruje się także na rozwiązywaniu problemów społecznych, które mogą jednocześnie stanowić szanse biznesowe.
CEMEX wdrożył Strategię Wpływu Społecznego, integrując dotychczasowe działania z zakresu Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR) i Zrównoważonego Rozwoju ze strategią biznesową firmy. Naszym celem jest kreowanie lepszej przyszłości, poprzez wspieranie zrównoważonego rozwoju, co w rezultacie wpływa pozytywnie na poprawę jakości życia i dobrostanu naszych interesariuszy. Tak zbudowana kultura organizacyjna CEMEX:
- Przyczynia się do pozyskania społecznej akceptacji dla prowadzenia naszej działalności biznesowej
- Wpływa na pozytywny odbiór CEMEX przez naszych interesariuszy
- Buduje wspólną wartość
- Wzmacnia naszą markę
Nasze działania społeczne realizujemy w oparciu o przygotowywane co roku Plany Zaangażowania Społecznego. Plany opracowujemy i wprowadzamy w życie w ścisłej współpracy z przedstawicielami społeczności lokalnych. Zaangażowanie mieszkańców, lokalnych organizacji i instytucji na wszystkich etapach wdrażania Strategii Wpływu Społecznego daje nam pewność, że podejmowane działania stanowią odpowiedź na realne potrzeby danej społeczności. Takie podejście pozwala na realizację projektów mających faktycznie pozytywny wpływ na społeczeństwo i środowisko.
Proces Zaangażowania Społecznego w CEMEX składa się z następujących kroków:
Krok 1. Identyfikacja i zarządzanie interesariuszami
Dialog z interesariuszami CEMEX ma dla nas ogromne znaczenie. Dzięki regularnym spotkaniom dialogowym z przedstawicielami społeczności lokalnych, znajdujących się w sąsiedztwie naszych zakładów, rozwijamy i wzmacniamy relacje z otoczeniem. Spotkania dialogowe pozwalają nam podejmować szybkie i właściwe działania, przyspieszać rozwiązywanie problemów i przyczyniać się do lokalnego rozwoju gospodarczego.
Krok 2. Identyfikacja i zarządzanie oddziaływaniem
Jesteśmy świadomi wpływu naszej branży na społeczność lokalną, w tym oddziaływania na poszczególne komponenty środowiska oraz bioróżnorodność. Dlatego, w ramach naszej strategii wspólnie pracujemy, by temu przeciwdziałać.
Krok 3. Identyfikacja i zarządzanie ryzykiem
Wszystkie podejmowane przez nas działania mają na celu stałą ocenę poziomu ryzyka i jego potencjalnych skutków. Nie tylko w kontekście naszych wyników finansowych, ale także naszej obecności w społeczeństwie i środowisku. Dlatego regularnie współpracujemy z interesariuszami, aby otwarcie zająć się potencjalnymi zagrożeniami, działać w sposób przejrzysty oraz przewidywać problemy i aktywnie je rozwiązywać.
Krok 4. Współtworzenie i wdrażanie Planów Zaangażowania Społecznego
W celu wdrożenia naszej Strategii Odpowiedzialnego Biznesu współtworzymy Plany Zaangażowania Społecznego CEMEX. Opracowując je, bierzemy pod uwagę zarówno nasze priorytety biznesowe, jak i lokalne potrzeby. Plany pozwalają nam współpracować i inwestować w porozumieniu ze społecznościami, w których żyjemy i pracujemy. Obszary, w których podejmujemy aktywności, tworzą cztery filary zaangażowania społecznego:
- 1. Edukacja i rozwijanie szans na zatrudnienie
- 2. Zrównoważona i stabilna infrastruktura oraz mobilność
- 3. Innowacje społeczne i środowiskowe oraz przedsiębiorczość
- 4. Kultura ochrony środowiska, zdrowie i bezpieczeństwo
Każdy Plan stanowi zbiór inicjatyw, projektów i programów, które powstały we współpracy ze społecznościami lokalnymi. Wszystkie plany skupiają się na rozwoju ludzi, społeczności i ochronie środowiska. Nasze Plany Zaangażowania Społecznego łączą w sobie Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ (w szczególności Cele 8 - Wzrost Gospodarczy i Godna Praca, 9 - Innowacyjność, Przemysł, Infrastruktura, 11 - Zrównoważone Miasta i Społeczności, 13 - Działania w Dziedzinie Klimatu, 15 - Życie na Lądzie) oraz filary zaangażowania społecznego CEMEX, tym samym pozwalają zapewnić odpowiedzialność, przejrzystość i umożliwić śledzenie postępów w realizacji zaplanowanych działań.
Do 2019 roku 92% cementowni CEMEX na świecie posiadało Plany Zaangażowania Społecznego i prowadziło formalne dialogi z interesariuszami
Krok 5. Ocena i pomiar
Podejmując inicjatywy społeczne w ramach Planów Zaangażowania Społecznego, przyczyniamy się do realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ:
- Cel nr 8: Wzrost gospodarczy i godna praca
- Cel nr 9: Innowacyjność, przemysł, infrastruktura
- Cel nr 11: Zrównoważone miasta i społeczności
- Cel nr 13: Działania na rzecz ochrony klimatu
- Cel nr 15: Życie na lądzie
Narzędziami, które wykorzystujemy do pomiaru postępu w tym obszarze są: nasze Zobowiązania na Rzecz Realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju 2030, KPI (Kluczowe Wskaźniki Efektywności) opracowane dla każdego projektu oraz pomiary wpływu, dokonywane na podstawie wybranych projektów pilotażowych.
Krok 6. Komunikacja
Informacje o osiągniętych wynikach przekazujemy, zarówno na zewnątrz firmy, jak i wewnętrznie, za pośrednictwem Globalnego Zintegrowanego Raportu Zrównoważonego Rozwoju CEMEX, broszury Praktyki Odpowiedzialnego Biznesu, corocznego Komunikatu o postępach w ramach inicjatywy UN Global Compact, standardów GRI, komunikatów prasowych i studiów przypadku.
Nasz cel: „Budujemy lepszą przyszłość”
Poprzez podejmowane aktywności i działania, chcemy przyczynić się do budowania zrównoważonej i uczciwej przyszłości dla wszystkich naszych interesariuszy. Chcemy osiągnąć ten cel we wszystkich naszych lokalizacjach biznesowych. Dlatego staramy się przewidywać potencjalne ryzyka, identyfikować nasz negatywny wpływ i zarządzać nim oraz opracowywać i wdrażać programy zwiększające pozytywny wpływ naszej działalności na lokalną społeczność.