Budynek Muzeum Lotnictwa Polskiego laureatem XX Międzynarodowego Konkursu CEMEX Building Award
10 listopada, 2011
W dniu 27. października 2011r. w Monterrey (Meksyk) zostały ogłoszone wyniki międzynarodowego konkursu CEMEX Building Award na najlepsze budynki z betonu zrealizowane na świecie w ostatnim roku. W tegorocznej edycji konkursu, główną nagrodę w kategorii budynków publicznych i przemysłowych otrzymał nowy gmach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie autorstwa Pysall Ruge Architekten oraz Bartłomiej Kisielewski.
Nagroda CEMEX Building Award przyznawana jest od 20 lat za najlepsze obiekty zbudowane przy użyciu technologii betonowej na poziomie krajowym i międzynarodowym. Dotychczas w konkursie nagrodzono projekty w ponad 20 krajach. Nagroda przyznawana jest w trzech głównych kategoriach: budynki mieszkalne, budynki publiczne i przemysłowe oraz obiekty infrastrukturalne i urbanistyczne. W tym roku, do XX edycji konkursu zgłoszono w sumie 634 projekty. W kategorii obiektów publicznych główną nagrodę CEMEX Building Award 2011 otrzymał Budynek Główny Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Autorami projektu muzeum jest niemiecko-polski zespół Pysall.Ruge Architekten oraz Bartłomiej Kisielewski. Projektantem konstrukcji jest firma Arup Polska.
To wielkie wyróżnienie dla całego zespołu projektowego i osób zaangażowanych w realizację tej inwestycji. Pokazuje też, że w Polsce powstają obiekty, które dostrzegane są na świecie – mówi Bartłomiej Kisielewski, współwłaściciel krakowskiego biura Horizone Studio, współautor projektu.
Budynek sfinansowany częściowo ze środków UE został oddany do użytkowania w październiku 2010r. Pełni on funkcje reprezentacyjno-ekspozycyjne, biurowe oraz naukowo-konferencyjne. Inwestorem obiektu jest Muzeum Lotnictwa Polskiego – instytucja kultury Województwa Małopolskiego.
Bryłę budynku stanowi jedna forma, która poprzez odpowiednie jej ukształtowanie tworzy 3 wewnętrzne i 3 zewnętrzne przestrzenie. Swoim kształtem przypomina potężne śmigło. Wnętrza trzech skrzydeł budynku mieszczą różne funkcje. Dwa z nich, zarezerwowane dla potrzeb ekspozycji, posiadają przestrzenie o wysokości 10 metrów, co pozwala na podwieszanie w nich obiektów latających oraz toczenie się „życia ekspozycji“ na kilku poziomach. Skrzydło zachodnie mieści część naukowo-konferencyjną oraz biurową. Skrzydła zbiegają się w centralnym punkcie, które stanowi główny węzeł, łączący hall wejściowy na parterze, foyer sali wielofunkcyjnej oraz restaurację – tłumaczy zamysł architektoniczny Bartłomiej Kisielewski.
Nowoczesny obiekt twórczo nawiązuje do historycznego krajobrazu dawnego lotniska. Budynek w przeważającej części wykończony jest przy użyciu eksponowanego betonu architektonicznego, w dwóch kolorach: jasnej szarości oraz antracytu. Zgodnie z założeniami autorów projektu, monochromatyczne wielkoformatowe powierzchnie betonowe mają być tłem dla umieszczonych wewnątrz budynku eksponatów i detali architektonicznych.
Obiekt budowany był w okresie kwiecień 2008 – wrzesień 2011, a całkowita powierzchnia zabudowy wynosi 4500 m2. Dla realizacji wykorzystano ok. 4000 m3 betonu, z czego prawie połowę stanowiły produkty specjalne firmy CEMEX: COMPACTON beton architektoniczny barwiony w kolorze antracytowym, szlifowany z wyeksponowanym kruszywem dolomitowym w kolorze żółtym oraz FIBRON – beton posadzkowy ze specjalnymi włóknami stalowymi oraz barwnikiem antracytowym – mówi Piotr Rusecki, Dyrektor w Pionie Betonu CEMEX Polska.
Budynek został wybudowany zgodnie z zasadami budownictwa zrównoważonego – jest obiektem energooszczędnym oraz wykorzystuje lokalnie dostępne zasoby energetyczne. Zastosowano rozbudowane dodatkowe systemy poprawiające wydajność energetyczną budynku. Budynek podzielono na dwie strefy temperaturowe, łączące komfort użytkowania oraz wysoką ekonomikę jego eksploatacji. Wykorzystano zaawansowane systemy chłodzenia podłogowego w lecie oraz ogrzewania w zimie w oparciu o pompy ciepła. W obiekcie zmaksymalizowano wykorzystanie oświetlenia naturalnego, redukujące zapotrzebowanie na energię elektryczną potrzebną do oświetlenia sztucznego.
Obiekt jest usytuowany w sąsiedztwie historycznej zabudowy muzeum i może stać się unikalnym symbolem Lotniczego Parku Kulturowego, przyciągającym nie tylko miłośników lotnictwa, ale i turystów. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie zajmuje znaczące miejsce w krajobrazie kulturowym Małopolski i ma wymiar symboliczny. To jedno z najstarszych, europejskich lotnisk z 1912 r., wielokrotnie rozbudowywane funkcjonowało do 1963 r. Obecnie, w historycznym krajobrazie tworzonego Lotniczego Parku Kulturowego, zwiedzający Muzeum spotykają się ze współczesną techniką lotniczą, historią awiacji i poznają zgromadzone tu samoloty. Głównymi założeniami ekspozycji w Gmachu Głównym są: nowoczesność formy, różnorodność tematyki, przyjazność dla zwiedzających, dostępność dla niepełnosprawnych. Spełnia on funkcje: muzealną, edukacyjną, naukową i biurową. W Gmachu znajdują się przestrzenie ekspozycyjne, sala edukacyjna, wielofunkcyjna sala konferencyjna, kino oraz stanowiska internetowe. Będzie tu można skorzystać z biblioteki naukowej z czytelnią. Ten nowoczesny, w skali europejskiej, pod względem architektury i technologii, obiekt rozpoczął działalność w 2010 roku - roku, w którym przypadł jubileusz 100-lecia lotnictwa w Krakowie i w Małopolsce.
To wielkie wyróżnienie dla całego zespołu projektowego i osób zaangażowanych w realizację tej inwestycji. Pokazuje też, że w Polsce powstają obiekty, które dostrzegane są na świecie – mówi Bartłomiej Kisielewski, współwłaściciel krakowskiego biura Horizone Studio, współautor projektu.
Budynek sfinansowany częściowo ze środków UE został oddany do użytkowania w październiku 2010r. Pełni on funkcje reprezentacyjno-ekspozycyjne, biurowe oraz naukowo-konferencyjne. Inwestorem obiektu jest Muzeum Lotnictwa Polskiego – instytucja kultury Województwa Małopolskiego.
Bryłę budynku stanowi jedna forma, która poprzez odpowiednie jej ukształtowanie tworzy 3 wewnętrzne i 3 zewnętrzne przestrzenie. Swoim kształtem przypomina potężne śmigło. Wnętrza trzech skrzydeł budynku mieszczą różne funkcje. Dwa z nich, zarezerwowane dla potrzeb ekspozycji, posiadają przestrzenie o wysokości 10 metrów, co pozwala na podwieszanie w nich obiektów latających oraz toczenie się „życia ekspozycji“ na kilku poziomach. Skrzydło zachodnie mieści część naukowo-konferencyjną oraz biurową. Skrzydła zbiegają się w centralnym punkcie, które stanowi główny węzeł, łączący hall wejściowy na parterze, foyer sali wielofunkcyjnej oraz restaurację – tłumaczy zamysł architektoniczny Bartłomiej Kisielewski.
Nowoczesny obiekt twórczo nawiązuje do historycznego krajobrazu dawnego lotniska. Budynek w przeważającej części wykończony jest przy użyciu eksponowanego betonu architektonicznego, w dwóch kolorach: jasnej szarości oraz antracytu. Zgodnie z założeniami autorów projektu, monochromatyczne wielkoformatowe powierzchnie betonowe mają być tłem dla umieszczonych wewnątrz budynku eksponatów i detali architektonicznych.
Obiekt budowany był w okresie kwiecień 2008 – wrzesień 2011, a całkowita powierzchnia zabudowy wynosi 4500 m2. Dla realizacji wykorzystano ok. 4000 m3 betonu, z czego prawie połowę stanowiły produkty specjalne firmy CEMEX: COMPACTON beton architektoniczny barwiony w kolorze antracytowym, szlifowany z wyeksponowanym kruszywem dolomitowym w kolorze żółtym oraz FIBRON – beton posadzkowy ze specjalnymi włóknami stalowymi oraz barwnikiem antracytowym – mówi Piotr Rusecki, Dyrektor w Pionie Betonu CEMEX Polska.
Budynek został wybudowany zgodnie z zasadami budownictwa zrównoważonego – jest obiektem energooszczędnym oraz wykorzystuje lokalnie dostępne zasoby energetyczne. Zastosowano rozbudowane dodatkowe systemy poprawiające wydajność energetyczną budynku. Budynek podzielono na dwie strefy temperaturowe, łączące komfort użytkowania oraz wysoką ekonomikę jego eksploatacji. Wykorzystano zaawansowane systemy chłodzenia podłogowego w lecie oraz ogrzewania w zimie w oparciu o pompy ciepła. W obiekcie zmaksymalizowano wykorzystanie oświetlenia naturalnego, redukujące zapotrzebowanie na energię elektryczną potrzebną do oświetlenia sztucznego.
Obiekt jest usytuowany w sąsiedztwie historycznej zabudowy muzeum i może stać się unikalnym symbolem Lotniczego Parku Kulturowego, przyciągającym nie tylko miłośników lotnictwa, ale i turystów. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie zajmuje znaczące miejsce w krajobrazie kulturowym Małopolski i ma wymiar symboliczny. To jedno z najstarszych, europejskich lotnisk z 1912 r., wielokrotnie rozbudowywane funkcjonowało do 1963 r. Obecnie, w historycznym krajobrazie tworzonego Lotniczego Parku Kulturowego, zwiedzający Muzeum spotykają się ze współczesną techniką lotniczą, historią awiacji i poznają zgromadzone tu samoloty. Głównymi założeniami ekspozycji w Gmachu Głównym są: nowoczesność formy, różnorodność tematyki, przyjazność dla zwiedzających, dostępność dla niepełnosprawnych. Spełnia on funkcje: muzealną, edukacyjną, naukową i biurową. W Gmachu znajdują się przestrzenie ekspozycyjne, sala edukacyjna, wielofunkcyjna sala konferencyjna, kino oraz stanowiska internetowe. Będzie tu można skorzystać z biblioteki naukowej z czytelnią. Ten nowoczesny, w skali europejskiej, pod względem architektury i technologii, obiekt rozpoczął działalność w 2010 roku - roku, w którym przypadł jubileusz 100-lecia lotnictwa w Krakowie i w Małopolsce.